Atlantic StarBouwwwerf:           Ateliers & Chantiers de Dunkerque et Bordeaux.

Tonnage:                11.839 tonnen.

L.o.all:                    197,05 x 26,20 x 19,00 m

Snelheid:                 19,5 knopen.

Bemanning:             48 koppen.

Gebouwd uit staal met twee dekken, deels als containerschip (565 TEU, waarvan 246 aan dek) en deels als Ro-Ro schip (met capaciteit voor 1090 auto’s en 74 vrachtauto’s, in verschillende opstellingen).

De kiel werd gelegd op 31 januari 1967 en de romp werd op 24 maart 1967 te water gelaten. Door de werf op 15 november van dat jaar overgedragen. Haar eerste reis, in charter voor de ACL op de dienst Gotenborg – Bremerhaven – Rotterdam – Antwerpen – New York (Port Elisabeth) – Baltimore – Portsmouth (USA), begon op 17 november 1967.

Deze dienst werd later nog uitgebreid tot Halifax, Canada. In 1968 werd een 7-bladige schroef geïnstalleerd in een poging het hevige trillen te verminderen, maar dit werkte slechts deels. In oktober 1971 werd de containerruimte aan dek voor 20 voet containers vergroot door de ventilatiebehuizing aan weerszijde van de vrachtruimen op het bovenste dek aan te passen.

Vanwege de reorganisatie van het bedrijf werd het schip op 15 januari 1973 overgebracht naar de Scheepvaart Maatschappij Trans Oceaan.

Op 1 januari 1975 werd de hele vrachtdivisie van de Holland America Line overgenomen door de Zweedse Broström groep en kwam onder het management van Incotrans B.V. uit Rotterdam.

In 1976 ging het schip naar de Hitachi Zosen Innoshima scheepswerf in Japan om met 25,8 meter te worden verlengen door het toevoegen van een dubbel containerruim (totale lengte nu 233,03 meter, 15.059 Brt., 7.623,89 Nrt., 20.346 Dwt). De totale containercapaciteit nam toe met 400 TEU. Ter verhoging van de stabiliteit werden zogenaamde ‘sponsons’ (stabilisatiestompen) aangebracht.
In 1979 werd ze geregistreerd voor Intercontinental Transport (ICT) B.V. uit Rotterdam. Het schip bleef in ACL charter varen en werd op 3 maart 1982 verkocht aan de Cunard Steamship Co. om de Atlantic Conveyor te vervangen, die tijdens het Falkland conflict tot zinken was gebracht. Het schip kwam onder het management van Cunard Brocklebank en behield haar naam.
Ze werd in 1987 als schroot verkocht en arriveerde in Kaohsiung op 14 december 1987.
Zusterschepen: Atlantic Saga, Atlantic Span, Atlantic Song
(Uit: 125 Years of Holland America Line)

Joomla templates by a4joomla