Atlantic CrownBouw werf:         Ateliers & Chantiers de Dunkerque et Bordeaux

Tonnage:            15.469 ton

L.o.all:                212,17 x 28 x 19,37 m.

Snelheid:             24 knopen.

Bemanning:         41 koppen.

Gebouwd uit staal met drie dekken, deels als containerschip, deels als Ro-Ro schip. Capaciteit 850 TEU en 834 middelgrote auto’s; verschillende combinaties mogelijk van auto’s, vrachtauto’s en lorries.

Deze serie schepen was gebouwd als een serie van de tweede generatie na de uitbreiding van ACL door de toevoeging van Cunard en de French Line. De kiel werd gelegd op 14 oktober 1968 en de romp werd te water gelaten op 8 maart 1969. Op 25 september, drie dagen voor de geplande overdracht en terwijl het schip nog op de werf lag, explodeerde één van de ketels met als gevolg flinke schade aan de machinekamer. Dit vertraagde de overdracht van het schip tot 12 december 1969.

Haar eerste reis, van Southampton naar New York (Port Elisabeth) in charter voor de Atlantic Container Line, begon op 18 december 1969. Deze dienst vanuit Rotterdam werd later uitgebreid met Halifax, Canada.

Vanwege de reorganisatie van het bedrijf werd het schip op 15 januari 1973 overgebracht naar de Scheepvaart Maatschappij Trans Oceaan.
Op 1 januari 1975 werd de hele vrachtdivisie van de Holland America Line overgenomen door de Zweedse Broström groep en kwam onder het management van Incotrans B.V. uit Rotterdam. Het schip bleef in charter voor ACL varen.

Op 8 april 1982 werd het schip opgelegd in de IJsselhaven in Rotterdam als gevolg van de, in vergelijking met andere schepen, hoge brandstofkosten. Op 6 mei keerde ze terug in dienst omdat de Atlantic Causeway en de Atlantic Conveyor als gevolg van het Falkland conflict in charter voeren voor de Britse regering.

De Atlantic Crown werd opnieuw opgelegd op 6 november 1982, dit keer aan de Wilhelminakade. Ze kwam weer in dienst in maart 1983 toen de Atlantic Star aan Cunard werd verkocht. In afwachting van haar eigen verkoop werd ze opnieuw opgelegd in Liverpool op 21 september 1984.
In februari 1985 werd ze als schroot verkocht aan Spanje en verliet Liverpool op 9 april achter de sleepboot Hollygrath die het schip op 20 april in Aviles in Noord-Spanje afleverde.
Zusterschepen: Atlantic Causeway, Atlantic Champagne, Atlantic Cognac, Atlantic Cinderella
(Uit: 125 Years of Holland America Line)

Joomla templates by a4joomla