ArnedykBouwwerf:             permanente metals corp.

tonnage:                7648.tonnen.

L.o.All:                   138,76 x 18,90 x 11,58 m.

snelheid:                17 knopen.

bemanning:            49 koppen.

 

Maritime Commission in juli 1944 als de India Victory. Kwam in dienst van de US War Shipping Adminstration als troepentransportschip.

In 1946 overgedragen aan het British Ministry of War Transport en kwam onder het management van Furness Withy & Co. Betrokken bij het verplaatsen van troepen.

Kwam in 1947 weer onder Amerikaanse registratie en werd op 18 juli 1947 verkocht aan de Nederlandse regering en in New York overgedragen aan de HAL en omgedoopt in Arnedyk.

Ze begon haar eerste reis van Rotterdam naar Cuba, Mexico en New Orleans op 6 september 1947. Deed ook dienst op havens aan noordoostkust van Amerika.
Het schip werd op 31 augustus 1962 verkocht aan Trans Euro AG Monrovia en omgedoopt in San Marino.

Opnieuw verkocht 1963 aan de Atlantic Far East Lines en omgedoopt in Hong Kong Producer.

Verkocht in 1970 aan de United Maritime Inc. en omgedoopt in Oriental Falcon. In oktober 1970 bij Hong Kong & Whampoa DD omgebouwd tot containerschip.
Ze strandde op 12 juli 1972 tijdens een typhoon op het Pratas rif in de Zuid-Chinese Zee op de positie 23.37 N, 116.35 O. Er waren geen slachtoffers, maar het wrak werd als total loss opgegeven en de meeste onderdelen van het wrak werden snel door de lokale bevolking ‘gered’, ondanks het stationeren van gewapende bewakers tijdens de periode dat voorbereidingen werden getroffen voor een bergingspoging.


Zusterschepen: Victory klasse, type VC2-S-AP3: Amsteldyk, Appingedyk, Abbedyk, Arkeldyk, Aalsdyk, Aardyk, Axeldyk, Averdyk, Akkrumdyk, Aagtedyk, Arendsdyk
(Uit: 125 Years of Holland America Line)

Joomla templates by a4joomla