ArendsdykBouwwerf:             Bethelem Fairfirld Shipyard Inc.

Tonnage:               8292 tonnen

L.o.All:                  138,76 x 18,90 x 11,58 m

snelheid:               15,6 knopen

bemanning:           49 koppen.

 

Stalen vrachtschip met twee dekken. Te water gelaten in het voorjaar van 1945 en in juli van dat jaar overgedragen aan de United States Maritime Commission Rollins Victory en gebruikt als troepentransportschip.

Na de oorlog opgelegd en in 1947 verkocht aan de Compania Argentina de Nav. Ultramar SA uit Buenos Aires, Argentinië. Omgedoopt in Patagonia Victory en varend onder Panamese vlag.

Op 17 juli 1948 gekocht door de HAL en omgedoopt in Arendsdyk. Haar eerste reis, van Rotterdam naar havens aan de Noord-Amerikaanse oostkust begon op 6 oktober 1948.

Ging over naar de Holland Inter-America Line in 1949. Werd in 1958 en 1959 gebruikt op de dienst tussen Rotterdam – Cuba – Mexico – New Orleans.
Het schip werd in februari 1961 verkocht aan de International Export Lines, Nassau, Bahamas en omgedoopt in Hongkong Exporter. Ze werd ingezet op de wereldwijde handel en voer voor de Atlantic Far East Lines.

Op 6 december 1970, terwijl ze door het Panamakanaal voer, passeerde ze de Siam Lung (ex Aardyk) die de kant raakte en zonk.
Het schip verliet Inchon op 7 april 1972 voor haar laatste reis en zette koers naar Kaohsiung, Taiwan. Ze was verkocht aan de Nan Feng Steel Enterprise Company. De sloop begon op 15 juli.
Zusterschepen: Victory klasse, type VC2-S-AP3: Amsteldyk, Appingedyk, Abbedyk, Arkeldyk, Aalsdyk, Aardyk, Axeldyk, Averdyk, Akkrumdyk, Aagtedyk, Arnedyk
(Uit: 125 Years of Holland America Line)

Joomla templates by a4joomla