AppingedykBouwwerf:             Bethelem Fairfield Shipyard Inc. Baltimore (V636)

tonnage:               7624 brt

L x B x H:             138,76 x 18,90 x 11,58 m

Voortstuwing:        Enkelschroef, 2 Westinghouse cross-compound turbines, 6000 apk

snelheid:               15,6 knopen.

bemanning:           49 kopen.

 

Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken. Te water gelaten in het begin van 1945 en in maart van dat jaar overgedragen aan de US Maritime Commission als de "Coaldale Victory". In gebruik als troepentransportschip.

Na de oorlog opgelegd en in 1948 omgedoopt in "Nanking Victory" door de United States Maritime Commission.
In 1951 verkocht aan de Fidelity Steamship Company uit Panama en omgedoopt in "Hassan".

1953 Opnieuw verkocht op 2 januari aan de HAL en omgedoopt in "Appingedyk". Haar eerste reis begon op 13 februari 1953 en voerde van Rotterdam via Cuba en Mexico naar New Orleans. Ook deed ze dienst op de Holland Inter America Line aan de oostkust van Noord- en Zuid-Amerika.

1962 Op 26 juli werd het schip verkocht aan de Overseas Maritime Co. Inc. uit Monrovia en kwam in dienst van de Pacific Union Line uit Hong Kong als de "Hong Kong Mariner". Ze voer wereldwijd.
1971 Verkocht als schroot naar Kaohsiung, Taiwan. Ze kwam daar 9 augustus van dat jaar aan.


Zusterschepen: Victory klasse, type VC2-S-AP2:
Amsteldyk, Aagtedyk, Abbedyk, Arkeldyk, Aalsdyk, Aardyk, Axeldyk, Averdyk, Arendsdyk, Akkrumdyk, Arnedyk

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Oliemans, C. "De Victory-schepen; uitg. van Wijnen, Franeker 1993; ISBN 90 5194 092 0
 

 

Joomla templates by a4joomla