Afdrukken
Hits: 2974

Amsterdam 1











Bouwwerf:          A. MacMillan & Sons, Dumbarton (221)

Tonnage:            2540 brt

L x B x H:           100,61 x 11,81 x 6,50 m

Voortstuwing:     Enkelschroef, Compound stoommachine 2 cil. 1500 ipk

Snelheid:           10 knopen

Passagiers:        1e klasse: 52, 3e klasse 648 (tussendek)

Bemanning:       57 


Om een wekelijkse dienst te kunnen onderhouden op New York werden 2 schepen besteld ter versterking van de vloot die toen 5 schepen telde.

Deze schepen werden de "Amsterdam" en het zusterschip "Edam". Zij konden ook als brik worden getuigd. De "Amsterdam" werd te water gelaten op 17 december 1879 en maakte op 27 maart 1880 haar eerste reis voor de NASM. Net als bij de oudere schepen werd het schip gebouwd voor en beheerd door een zelfstandige één-schip-rederij, die de schepen aan de NASM verhuurde.

1881 Het schip wordt in september voor de volle eigendom overgenomen door de HAL.

1884 Na enige tijd ingezet te zijn op de dienst Amsterdam - New York liep het schip, onder kapitein Theodore Marie Lucas, op 30 juli tijdens dichte mist op de buitenbanken voor de kust van Sable Island (Nova Scotia). Alle opvarenden gingen in de sloep en konden de kust bereiken. Voor 3 opvarenden liep het ongeval echter noodlottig af, zij kwamen om het leven toen één van de sloepen omsloeg. Het wrak werd op 26 oktober verkocht.   De Zuid-Willemsvaart 09-08 (gemengde berichten)           Algemeen Handelsblad 09-08


Zusterschip: "Edam" (1)

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Wrecksite