Amsterdam 2

Werf: Harland en Wolff.

Bruto tonnage: 3.607 ton.

LxBxD: 126,80x11,74x7,34.

Snelheid 5 knopen.

Passagiers 1e klas: 80, 2e klas: 80, 3e klas 800. bemanning: 67.

Het s.s. Amsterdam is door de NASM in november 1887 gekocht van The British Shipowners Company Ltd., gevestigd te Liverpool. Het schip was op 8 augustus 1879 als het s.s. British Crown te water gelaten. Op 8 oktober dat jaar werd het nieuwe vracht-passagiersschip aan de eigenaar overgedragen. Van oktober 1879 tot september 1885 werd in charter voor American Line gevaren. Daarna maakte het schip nog enkele reizen voor de Britse Anchor Line en Furness.

Na de verkoop aan de NASM in november 1887 werd het schip verbouwd en omgedoopt tot Amsterdam (2). Op oudjaarsdag 1887 vertrok het schip voor de eerste maal uit Rotterdam.

De Amsterdam was uitgerust met 3 dubbele cilindrische ketels met 18 vuren in de machinekamer die de stoom opwekten voor de inverted Compound direct acting machine, goed voor 1000 pk. De bunkercapaciteit bedroeg 652 ton kolen. Bij een dienstsnelheid van 9,5 knopen lag het kolenverbruik op 45 ton per etmaal.
In 1889 werd de Amsterdam nogmaals verbouwd. Er werden o.a. elektrische verlichting aangebracht, proviand-, koel- en vriesruimte ingericht en stoomverwarming aangebracht.

In 1893 werden bij Fijenoord 2 nieuwe ketels en en een nieuwe Tandem Triple Expansie machine ingebouwd. Het bruto tonnage nam daardoor toe tot 3.629 ton, de dienstsnelheid werd verhoogd tot 12 knopen.
In februari 1905 werd het s.s. Amsterdam verkocht aan de Italiaanse rederij Corutti Bros en werd de naam veranderd in s.s. Amsterda. Op 5 november 1905 kwam het schip aan op de sloopwerf in Genua.

Joomla templates by a4joomla