Poeldyk 2










Bouwwerf:            August Pahl, Hamburg  (321)

Tonnage:              3551 brt

L x B x H:             125,70 x 16,60 x 9,70 m

Voortstuwing:       6 cil. Krupp-B & W dieselmotor; 6500 rpk

Snelheid;              16,5 knopen

Passagiers:             8

Bemanning:           44 

Op 9 oktober 1964 deelt de directie van de Holland-Amerika Lijn officieel mee dat zij op 8 oktober overeenstemming heeft bereikt met de Duitse werf August Pahl te Hamburg voor de aankoop van een in afbouw zijnd vrachtschip. Een voor de HAL betrekkelijk klein vrachtschip met een accomodatie voor 8 passagiers.

Het nieuwe schip zal dan worden ingezet in de Mexico-dienst. Als gezagvoerder werd de heer W.C. Simons overgeplaatst van de "Kloosterdyk" naar de nieuwe "Poeldyk".

De "Poeldyk" is van het 'open shelterdeck'-type en heeft vijf laadruimen, waarvan vier voor en één achter de machinekamer. Zowel de passagiers- als bemanningshutten zijn gelegen op het boven de machinekamer gelegen dekhuis, met uitzondering van een aantal bemanningsverblijven die in de kampanje zijn ondergebracht. Alle verblijven zijn volledig airconditioned. Het merendeel van de bemanningsleden beschikt over een éénpersoonshut.

Het schip beschikte over 321.235 kubieke voet laadruiminhoud, waarvan 51.760 kubieke voet koelruimte.
Het schip werd op 30 augustus 1962 te water gelaten. Op 14 oktober 1964 vertrok de "Poeldyk" voor de eerste reis naar Mexico.


1973 Op 15 januari werd het schip overgedragen aan Maatschappij Trans Oceaan.

1973 "Vrouw overboord"   Nieuwsblad van het Noorden 02-06

1974 Op 4 januari verkocht aan Nigerian National Shipping Company te Apada en herdoopt in "River Gongola".

1980 Op 6 januari werd het schip weer verkocht, en wel aan Candlefort Shipping Company te Limasol en onder de naam "Mikelden" in de vaart gebracht.

1986 het schip wordt verkocht aan Jiangsu Shipping Conpany te Beijing in China met de naam "Su Long".

1991 Wederom verkocht,  aan Haida Shipping Company en herdoopt in "Hua Gui".

2004 Geschrapt uit Lloyd's Register door ontbreken van gegevens.

 

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Holdermans, R. (HALLO 4 2001)


Joomla templates by a4joomla