Amsterdam 3Bouwwerf:                Fincantieri C N Italiana S.p.A, Venice, Italy  (6052)

Tonnage:                  62.753 brt

L x B x H:                 237,91 x 34,44 x 8,10 m

Voortstuwing:           Azipod roerpropellers en boegschroeven; Sulzer dieselgeneratoren 55216 kW

Snelheid:                 22,5 knopen.

Passagiers:              1.380

Bemanning:               642 

Ondanks een eerdere aankondiging van de HAL dat het vlaggeschip "Rotterdam" (6) 'alleen' zou blijven is op 16 maart 1998 het contract met Fincantieri ondertekend voor de bouw van het zusterschip en tweede vlaggeschip van de vloot, ms "Amsterdam" (3).

Op 10 mei 1999 werd de kiel gelegd en op 7 januari 2000 werd het schip uit het dok gevaren. De overdracht aan de HAL vond plaats op 30 oktober 2000.
Daags erna vertrok de Amsterdam (3) naar Fort Lauderdale, waar het schip gedoopt werd en onder de Nederlandse vlag gebracht.

De "Amsterdam" (3) is overigens iets groter dan haar zuster: net als bij de "Volendam" en "Zaandam" is het Navigation Deck verlengd om ruimte te maken voor extra suites. Het buitenzwembad is om die reden op het Lido deck ondergebracht. Het atrium wordt gesierd met een kunstwerk bestaande uit diverse klokken en een carillon. De "Amsterdam" (3) beschikt als eerste HAL-schip over het nieuwe Azipod voortstuwingssysteem.


(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)


Websites:
Holland America Line
Maritiem Historische Databank

Joomla templates by a4joomla