Amsteldyk 2

Bouwwerf:                      California shipbuilding corp. Los Angeles (V9)

tonnage:                        7648 brt

L x B x H:                       138,76 x 18,90 x 11,58 m

Voortstuwing:                 Enkelschroef, 2 cross-compound turbines,Joshua Hendy Iron Works; 8500apk

snelheid:                        17 knopen.

bemanning;                    49 koppen.

1944 Op 31 mei opgeleverd aan USWSA als de "Panama Victory".  Kwam in dienst van de US War Shipping Administration.
1946 gekocht door de Nederlandse regering op 14 november en overgedragen aan de HAL en omgedoopt in Amsteldyk (2).
Haar eerste reis, die van Rotterdam via Cuba en Mexico naar New Orleans voerde, begon op 23 november 1946.
Ze bleef op deze dienst varen tot 1952, en vanaf toen op havens aan de Noord-Amerikaanse oostkust.

1963 Het schip kwam op de Elbe in botsing met de Duitse kustvaarder Bari 2.
1967 Op 22 november werd ze verkocht aan Progressive Mariners SA uit Panama en omgedoopt in "Helena" en voer daarna wereldwijd.

1973 Het schip werd als schroot verkocht aan de Sincero Nav. Corp. uit Taiwan en kwam in maart in Kaohsiung aan.

Zusterschepen: Victory klasse, type VC2-S-AP3:
Aalsdyk, Appingedyk, Abbedyk, Arkeldyk, Averdyk, Arnedyk, Aardyk, Axeldyk, Akkrumdyk, Aagtedyk, Arendsdyk

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2
Oliemmans, C. "De Victory-schepen; uitg. van Wijnen, Franeker 1993; ISBN 90 5194 092 0

Websites:
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal

Joomla templates by a4joomla