Amsteldijk 1

Werf: Furness Withy & Co.

Br.tonnage: 6.435 ton.

LxBxD: 126,41 x 15,77 x 12,23 m.

Snelheid: 11,5 knopen.

Passagiers: geen. Bemanning 46.

 

Het tweede vrachtschip bij de HAL en een zusterschip van het s.s. Soestdijk. Onder bouwnummer 256 werd begin 1901 bij de Engelse werf van Furness Withy & Company te West Hartlepool in Engeland de kiel gelegd.

Op 17 juli 1901 werd het schip te water gelaten. De geslaagde officiële proeftocht vond plaats op 8 oktober 1901 en het schip werd aan de Holland-Amerika Lijn overgedragen en kreeg de roepnaam NDCK. Op 19 oktober 1901 vertrok het voor haar maidentrip richting de Verenigde Staten.

In de machinekamer stond een 3 cilinder Triple Expansie machine. Deze had een vermogen van 2600 pk die het schip een snelheid gaf van 11,5 knoop. De stoom voor deze machine werd door 4 cilindrische kolen gestookte ketels met 12 vuren opgewekt.
Het schip kon met drie hulpzeilen als schoener getuigd worden, dit om kolen te besparen en was ingericht om bovendeks 350 stuks vee te vervoeren. Voor de verzorging daarvan was er daarom extra accomodatie voor een aantal veeverzorgers.
In de Eerste Wereldoorlog werd het schip op 29 juni 1917, liggend in de haven van New York, door de Amerikaanse regering in beslag genomen en in beheer gegeven van de Emergency Maritime Corporation. Op 25 december 1918 werd het schip teruggegeven aan de HAL.

In 1924 voor 14.000,- pond sterling verkocht aan Aldo Samenga, Genua, voor de sloop.

Joomla templates by a4joomla