Kloosterdyk










Bouwwerf:              Jan Smit Czn. Alblasserdam (563)

Tonnage:                5635 brt

L x B x H:               140,11 x 18,82 x 11,28 m

Voortstuwing:         Enkelschroef; Werkspoor 2-takt dieselmotor; 7200 rpk

Snelheid;                16 knopen

Passagiers:             12

Bemanning:            58 

Op 7 april 1957 werd de kiel van de "Kloosterdyk" gelegd op een helling die nog moest worden gebouwd. Pas bij de doopplechtigheid was de bouw van de helling voltooid.

1957 Op 8 maart ving de" Kloosterdyk" haar eerste reis aan die haar naar New York zou voeren.

1970 Het schip werd verkocht aan Splosna  Plovba in Piran en werd omgedoopt tot "Brezice".

1982 Verkocht aan de Mazoa Line Corporation te San Lorenzo, omgedoopt tot "Mazoa VII".

1983 Doorverkocht als "Utila Princess" aan de gelijknamige corporation, ook in San Lorenzo en nog gevaren tot 1985 waarna ze in de Verenigde Staten gesloopt is.

Zusterschepen: “Kinderdyk”, “Kamperdyk”, “Korendyk”, “Katsedyk”, “Kerkedyk”

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2





Joomla templates by a4joomla