Artikelindex

Burgerdijk











Bouwwerf:             C.vd Giessen & zonen Scheepswerven N.V. (483)

Tonnage:              6869 brt

L x B x H:             126,93 x 16,46 x 11,89 m.

Voortstuwing:       Brown-Curtis turbines; enkelschroef; 3000 apk

Snelheid:             12 knopen

Passagiers:          3,    na 1934:  7

Bemanning:         44
 

Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken. De kiel werd gelegd op 1 mei 1919 en de romp werd te water gelaten op 8 oktober 1920.
Arriveerde op 28 februari 1921 in Belfast voor de installatie van de motor die deel uitmaakte van de Britse betalingen die dienden als compensatie voor het verlies van de Justicia.
Overgedragen aan de HAL op 19 juni 1921.

Ze begon haar eerste reis van Rotterdam naar New York op 25 juni 1921. In dienst op de routes naar de noordoostkust van Amerika en de havens in de Golf.

1928, 20 januari  Roer verloren op Atlantische oceaan (zie link BIJZONDERE GEBEURTENISSEN)

1934  De passagiersaccommodatie wordt vergroot naar zeven door ombouw van de bemanningsaccommodatie.

1940, 10 februari Torpedering door onderzeeboot U 48 (zie link BIJZONDERE GEBEURTENISSEN)

Zusterschepen: Beemsterdyk, Binnendyk, Blijdendyk, Breedyk, Bilderdyk, Boschdyk, Blommersdyk

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Seabrook, W.C. "In the war at sea". uitgave HAL 2nd edition, 1950

Websites
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Wrecksite.eu

Captain Albert's Blog


Joomla templates by a4joomla