BinnendijkBouwwerf:        werf de Noord

Tonnage:          6869 brt

L x B x H:         126,93 x 16,46 x 11,89 m.

Voortstuwing:   Brown-Curtis turbines; enkelschroef; 3000 apk

Snelheid:          12 knopen.

Passagiers:        3, later na verbouwing 7

bemanning:       44 koppen.

Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken. Te water gelaten op 30 juni 1921 en op 1 oktober van dat jaar arriveerde ze in Belfast voor de installatie van de motoren die deel uitmaakte van de Britse betalingen die dienden als compensatie voor het verlies van de Justicia.

De installatie werd voltooid op 18 december en het schip werd één dag later aan de HAL overgedragen.

Haar eerste reis begon op 24 december 1921 en voerde van Rotterdam naar Cuba, Mexico en New Orleans. Ze maakte ook reizen naar de Noord-Amerikaanse havens aan de oostkust.

In 1934 werd de passagiersaccommodatie vergroot naar zeven door ombouw van bemanningsaccommodatie.
Op 7 oktober 1939 voer het schip (kapitein Willem Moree) op een mijn nabij Portland Bill in het Engelse Kanaal. Het schip werd verlaten zonder dat er slachtoffers gevallen waren en zonk de volgende dag 2,5 mijl ten zuidoosten van het lichtschip Shambles.

De "Binnendyk" was het eerste schip dat de maatschappij verloor in de Tweede Wereldoorlog.
1939, 7 oktober  De "Binnendyk" loopt op een magnetische mijn en zinkt (zie link naar BIJZONDERE GEBEURTENISSEN)

Zusterschepen: Blijdendyk (1), Breedyk, Burgerdyk, Bilderdyk, Beemsterdyk, Boschdyk, Blommersdyk

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen

Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Seabrook, W.C. "In the war at sea". uitgave HAL 2nd edition, 1950

Websites
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal
Wrecksite.eu

 

Joomla templates by a4joomla