Artikelindex

Spaarndam 2


Bouwwerf:     Nv. Scheepsbouw Maatschappij Nwe Waterweg (112) (in 1925 overgenomen door de RDM)

Tonnage:       8857 brt

L x B x H:      141,98 x 17,68 x 12,19 m.

Voortstuwing: Brown-Curtis turbine; enkelschroef; 4200 apk

Snelheid:       13 knopen

Passagiers:     1e klas: 13, 2e klas: 174, 3e klas: 802

Bemanning:    89 

Gebouwd uit staal met twee dekken, drie ruimen en besteld als vrachtschip van de G- klasse. Tijdens de bouw werden de plannen gewijzigd in een gecombineerd vracht-/passagiersschip.
De kiel werd gelegd op 16 november 1919 en het schip werd te water gelaten op 11 januari 1922. De overdacht vond plaats op 30 juni van dat zelfde jaar. Haar eerste reis, die begon op 19 juli, voerde van Rotterdam via Vigo en Havana naar havens aan de oostkust van Mexico (Cuba - Mexico dienst).

1928 Het schip wordt verbouwd bij de RDM-werf. De passagiersindeling verandert naar 14 in de eersteklas en 950 in de derdeklas.

1930 Vanwege de depressie werd ze in december voor enige tijd in Rotterdam opgelegd.

1934 Verbouwd bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. De passagierscapaciteit werd teruggebracht tot 30 in cabin- en 60 in de derdeklas en de dummy schoorsteen werd verwijderd.

1935 Het schip kwam op 23 oktober terug in de vaart op de route van Rotterdam naar New York.

1939   ss "Spaarndam" in de monding van de Theems op een mijn gelopen. (zie link naar BIJZONDERE GEBEURTENISSEN)

Zusterschepen: "Maasdam" (3), "Edam" (4), "Leerdam" (2)

(De vier zusterschepen kregen passagiersaccommodatie. Vandaar het achtervoegsel "-dam". Deze passagiersaccommodatie ( 1000, waarvan 800 in 3e klasse) hield verband met het toegenomen aantal seizoenarbeiders uit Spanje dat naar Mexico en Cuba reisde. Om de schepen meer aanzien te geven kregen zij een tweede schoorsteen als dummy.
In 1934 werden zij weer verbouwd tot vrachtschepen, waarbij de loze schoorsteen kwam te vervallen.)



(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981
Seabrook, W.C. “In the War at Sea”; uitg. HAL, second edition 1950

Websites:
Maritiem Historische Databank

RDM-archief

Maritiem Digitaal

Wrecksite.eu



Bijzondere gebeurtenissen

1939   ss "Spaarndam in de monding van de Theems op een mijn gelopen
Het schip was op weg van New Orleans via Londen naar Rotterdam, onder kapitein F.H. Dobbinga, varende onder neutrale Nederlandse vlag. In de Theemsmonding bij de ingang van het Knock Deep, op circa 2 mijl van het Tongue Lichtschip, terwijl het schip wachtte op de verplichte controle op contrabande door de Engelse douane en accijnsdienst, om 09.45 op een magnetische mijn gelopen; daarna op een bank gezet; de romp scheurde open tot aan het bovenste dek en brak in drie delen. Het schip brandde uit. Omdat ze als total loss werd beschouwd, werden de restanten later ter plaatse tot schroot verwerkt. Drie hofmeesters en 1 matroos, en een oudere dame, Mw. F. Steffens - Göbel, enige passagiere, kwamen om het leven. De overlevenden werden overgenomen door een loodsboot. Mijnen waren in de nacht van 12 op 13 november 1939 gelegd door de vier Duitse torpedobootjagers "Wilhelm Heidkamp", "Hermann Kuhne", "Hans Lindemann" en "Karl Galster".

Als 3e stuurman is ook J.A.J. Reedijk, de latere HAL kapitein, aan boord. En 10 weken later is hij 3e stuurman op de "Burgerdyk" als deze getorpedeerd wordt. Gelukkig vallen daarbij geen slachtoffers.



KRANTEN

Nieuwsblad van het Noorden

Staatkundig Gereformeerd Dagblad 

Rotterdamsch Nieuwsblad

Joomla templates by a4joomla