DamsterdykBouwwerf:            Wilton's machinefabriek en scheepswerf (322)

Tonnage:              10.155 brt

L x B x H:              155,20 x 19,66 x 12,19 m

Voortstuwing:        viertakt dieselmotor B & W; dubbelschroef; 6500 apk

Snelheid:               14,5 knopen.

Passagiers:            30

Bemanning:           54

 

Gebouwd uit staal met drie dekken als gecombineerd vracht-/passagiersschip. Te water gelaten op 17 mei 1930 en overgedragen aan de HAL in augustus van dat jaar. Ontworpen voor de dienst op de Amerikaanse westkust en Canada, begon haar eerste reis, onder kapitein G.C. Kok,  van Rotterdam naar Vancouver op 13 september 1930.

1940 Aangemeerd in Rotterdam toen de Duitsers op 10 mei Nederland binnenvielen, werd het schip op 7 augustus in beslag genomen, zwart geverfd en in dienst genomen als de RO 12.
1941 Op 18 juli werd ze in beheer van de Hamburg Amerika Linie (Hapag) gegeven en deed ze dienst als oefenschip voor de Duitse luchtmacht.
1943 Ze werd overgebracht naar de Duitse marine en gebruikt als trainingsschip voor onderzeebootbemanningen bij het 27ste flottielje. Toen bekend onder de naam Zielschiff 27. Hapag bleef het management voeren en in hun boeken werd het schip "Mullhausen" genoemd.
1945 Op 5 april, terwijl ze in Kiel lag, werd het schip beschadigd bij een luchtaanval en brandde deels uit.
1947 Het schip keerde op 16 februari in Rotterdam terug en ging naar de werf van Wilton Fijenoord voor her-motorisering, reparatie en renovatie:

Tonnage:                 10.829 brt

L x B x H:                 155,20 x 19,66 x 12,19 m

Voortstuwing:           twee 6 cil. 2-slag enkel werkende Schulzer diesels; 8.400 apk

Snelheid:                 16 knopen.

Passagiers:               46

Bemanning:             54

1949 Op 5 januari kwam het schip weer in dienst van de HAL en werd omgedoopt in "Dalerdyk" en keerde terug op haar vooroorlogse route met een eerste vertrek uit Rotterdam op 28 januari.


1963 Op 26 juli werd ze verkocht aan Belvientos Cia. Naviera SA uit Panama en omgedoopt in "Presvia". In augustus werd ze voor schroot naar Japan verkocht.

Zusterschip: Delftdyk/Dongedyk

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)
(foto: Arie Groeneweg; Hij kocht deze foto in Wilmington (Ca.) op zijn eerste reis met de Dalerdyk als swtk in 1960)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2


Websites:
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal
ssMaritime

Joomla templates by a4joomla