Artikelindex

Pennland











Bouwwerf:        Harland & Wolff Ltd. Belfast  (457)

Tonnage:         16.381 brt

L x B x H:         183,00 x 20,42 x 13,69 m

Voortstuwing:   2 x triple expansie 4 cil. een LD turbine; 3 schroeven; 12.200 ipk

Snelheid:         16 knopen

Passagiers:       538 in toeristenklas.

Bemanning:      242  
            

Stalen schip met vier dekken, gebouwd als passagiersschip met uitgebreide vrachtcapaciteit (zeven ruimen met 222.800 kubieke voet capaciteit).

1913 Start van de bouw voor American Line in Liverpool. Als gevolg van het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd de bouw gestopt.

1920 Op 11 november werd ze te water gelaten als de "Pittsburgh" voor de White Star Line uit Liverpool. Tijdens de afbouw werd ze geschikt gemaakt voor het stoken van olie.

1922 Overgedragen op 25 mei aan de International Navigation Company (White Star Line) met accommodatie voor 350 passagiers in Cabin, 350 in Tourist , 80 in derde klasse en 300 bemanningsleden. Haar eerste reis, van Liverpool naar Philadelphia en Boston, begon op 6 juni 1922.

1925 In januari gaat het schip in charter naar de Red Star Line (F. Leyland) uit Liverpool. Haar eerste reis ging van Antwerpen – New York op 20 januari, met stops in Southampton en Cherbourg.

1926 In februari werd ze omgedoopt in Pennland. In 1935 werd de Red Star line overgenomen door Arnold Bernstein en werd Red Star Line GmbH te Hamburg. Op de werf van Deutsche Werke in Kiel werd ze verbouwd en kon nu 486 passagiers in de Tourist klasse vervoeren en 220 bemanningsleden. Tevens waren er voorzieningen om auto’s te vervoeren. Op 10 mei vertrok ze voor haar eerste reis van Antwerpen via Le Havre, Southampton en Halifax naar New York.

1939 De Joodse achtergrond van de heer Bernstein zorgde voor ernstige problemen bij het succesvol runnen van het bedrijf en op 3 juni werd de Red Star Line overgenomen door de HAL.
Als onafhankelijke tak werd haar dienst vanuit Antwerpen voortgezet. En in september 1939 kreeg ze de schoorsteenkleuren van de HAL.

1940 Het schip verliet Antwerpen voor de laatste keer op 27 april en werd op 16 mei 1940 door de Nederlandse regering in beslag genomen terwijl ze in New York lag en kwam in charter te varen voor het British Ministry of War Transport. Het schip arriveerde op 13 juli 1940 in Liverpool om omgebouwd te worden tot troepentransportschip. Het werk werd voltooid op 28 augustus en twee dagen later begon ze aan haar oorlogsdienst.

Zusterschip: "Westernland ( ex "Regina", Dominion Line)

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981
Seabrook, W.C. “In the War at Sea”; uitg. HAL, second edition 1950

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Konvooireizen

Wikipedia

Wrecksite






Joomla templates by a4joomla