Artikelindex

Zaandam 2










Bouwwerf:                   N.V. Dok- en Werfmaatschappij Wilton Fijenoord   (663)

Tonnage:                     10.909 brt

L x B x H:                    152,89 x 19,62 x 12,19 m

Voortstuwing:              2 x 12 cil. motoren M.A.N. ; 12.500 apk

Snelheid:                    18 knopen

Passagiers:                 160 toeristenklasse

Bemanning:                130

Aanvankelijk was dit schip de naam "Schiedam (2)" toebedeeld, maar dit werd gewijzigd in "Zaandam".
1939 Op 7 januari koos dit zusterschip van de "Noordam" (2) voor het eerst het ruime sop en koerste naar New York.

1940 Op 15 maart laatste vertrek Rotterdam - New York.

1940 Per 27 april ingezet in de Java - New York Lijn.

1941 De "Zaandam" loopt op 6 mei, onderweg van New York naar Soerabaja, in Straat Torres op een rif. Onder bewaking van Hr Ms "Java" kwam het schip drie dagen later vlot. De bodemschade werd in Soerabaja hersteld.
1941 Op 14 december gerequireerd door Nederlandse regering en onder bevel van de Commandant Zeestrijdkrachten te Batavia geplaatst.

1942 Vanaf 10 februari liggend op de rede van Tjilatjap werd het schip, onder kapitein J. Stamperius, op 28 februari aangevallen door Japanse vliegtuigen. Dankzij resoluut optreden van kapitein Stamperius en felle luchtafweer van 4e stuurman Arie van Dyk, steward Willem van Zyl, assistent chef steward Henri 't Hoen en steward Kuno van der Feltz o.l.v. 3e stuurman Willem Broekhof, werd de aanval afgeslagen.

1942 Laat in de avond van 1 maart vertrokken met evacuees, militairen en burgers, met totaal 892 personen aan boord. Op 2 maart werden 29 geredden van het ss "Tomohon" opgepikt, waaronder 3 overlevenden van het Noorse ss "Prominent".

1942 Op 6 maart aangekomen te Fremantle, waarna het schip werd ingezet voor de evacuatie van de Hollanders, militairen en burgers, van West Australië naar Melbourne. Daarna werd vertrokken met lading wol naar Chili. Daarvandaan met koper naar New Orleans. Hierna voer het schip voor de British Ministry of War Transport, maar vanaf 27 april in charter van de US War Shipping Administration (WSA).

1942 Vanaf juli ging het in konvooien AS.4 en WS.21P van Brooklyn via Kaapstad naar de Rode Zee. Daarna retour via Kaapstad. Op 21 oktober vandaar vertrokken met 169 passagiers, onder wie HAL kapitein Jan P. Wepster, bekend van ss "Volendam" en ss "Nieuw Amsterdam", en 130 bemanningsleden.

1942 Onderweg van Kaapstad naar New York op 2 november op de Atlantische Oceaan getorpedeerd door de U 174  (KzS Ulrich Thilo) ten noorden van Recife, Brazilië. De Zaandam zonk, er vielen 124 slachtoffers. Drie opvarenden, olieman Kees van der Slot (37), passagier Nicko Hoogendam (17) en de Amerikaanse kanonnier Basil Izzi, overleven na een barre tocht van 83 dagen op een reddingvlot en worden opgepikt door een Amerikaanse escortevaartuig uss PC 576

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981
Seabrook, W.C. “In the War at Sea”; uitg. HAL, second edition 1950
Top, H. "Bestemming New York", Walburg Pers, Zutphen 2007 ISBN 90-5730-516-X (het volledige verhaal over de "Zaandam (2)

Websites:
Geschiedenis ms Zaandam

Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Konvooireizen

Wrecksite.eu

Uboatnet

Joomla templates by a4joomla