Bilderdijk 1










Bouwwerf:            C.vd Giesen & Zonen Scheepswerven N.V.  (487)

Tonnage:              6856 brt

L x B x H:             126,93 x 16,46 x 11,89 m

Voortstuwing:       Brown-Curtis turbines; enkelschroef; 3000 apk

Snelheid:             12 knopen

Passagiers:            3

Bemanning:          51

Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken, werd haar kiel gelegd op 12 november 1920 en werd ze te water gelaten op 23 maart 1922. Op 8 juni werd ze door de werf overgedragen aan de HAL. Op 15 juni arriveerde ze in Belfast voor de installatie van de motoren die deel uitmaakte van de Britse betalingen die dienden als compensatie voor het verlies van de "Justicia". De installatie werd voltooid op 31 augustus en het schip werd toen, als gevolg van de steeds erger wordende economische crisis, opgelegd.

Haar eerste reis begon op 12 december 1922 en voerde van Rotterdam naar de havens aan de Noord-Amerikaanse oostkust en de Golfstaten.

In 1937 werd de passagiersaccommodatie vergroot naar zeven door ombouw van de bemanningaccommodatie. In de dertiger jaren maakte zij een aantal charterreizen voor de VNS.

Zusterschepen: Binnendyk, Blijdendyk (1), Breedyk, Burgerdyk, Beemsterdyk, Boschdyk, Blommersdyk

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Seabrook, W.C. "In the war at sea". uitgave HAL 2nd edition, 1950

Websites
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Wrecksite.eu

 

Joomla templates by a4joomla