Dinteldijk 1










Bouwwerf:      Harland & Wolff, Belfast    (515)

Tonnage:       9398 brt

L x B x H:       152,45 x 18,90 x 11,81 m

Voortstuwing: twee 8 cil. dieselmotoren B & W; 2 schroeven; 5333 rpk

Snelheid:        12 knopen

Passagiers:      18

Bemanning:     64

Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken. Het schip werd te water gelaten op 1 september 1921 en door de werf overgedragen op 10 februari 1922 als het eerste diepzee motorschip voor de dienst op de westkust van de VS en Canada.

Haar eerste reis begon op 27 februari 1922 op de route Rotterdam – San Francisco. Haar hele diensttijd voer ze op deze route. I
1926 De passagierscapaciteit nam toe tot 30 door het aantal bemanningsleden te reduceren tot 30.

1940 Het schip lag aangemeerd in de Rijnhaven toen Nederland door de Duitsers bezet werd op 10 mei 1940. Reeds dezelfde dag ontstond brand aan boord (vermoedelijk door Duitse brandbommen). Men liet het ruim vol water lopen, waardoor de brand werd geblust.

1944 Blijkbaar was de schade zo ernstig, dat de Duitsers het schip nimmer hebben gebruikt, tot ze op 13 september werd gevorderd om als blokschip te dienen en op 23 september als zodanig in de Nieuwe Waterweg, tegen de rechteroever, 3 km. boven Maassluis, tot zinken werd gebracht.

1946 Bij bergingspogingen brak het wrak in tweeën. De overblijfselen van de romp werden in mei en juni 1947 gelicht en tot schroot verwerkt.


Zusterschip: Drechtdyk

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Joomla templates by a4joomla