1940 Het ms "Delftdijk" is het laatste HAL schip dat vanuit Antwerpen bij het uitbreken van de oorlog in Nederland op de uitreis gaat

Het schip was met 22 passagiers en vracht op 10 mei om 03.00 uur vertrokken vanuit Antwerpen naar New York.  Zij was vanaf 5 mei in de Scheldestad geweest. Bij Vlissingen aangekomen stond 1e stuurman (en later kapitein) Gerrit j. Drost (die bij toeval aan boord was van het uit Antwerpen laatst vertrekkende HAL schip en het eerste HAL schip dat Antwerpen aandeed na de oorlog)  stond  met de loods op de brug en zag zeer veel Duitse vliegtuigen overkomen. Hij gaf er niet veel aandacht aan, nog niet wetende dat de oorlog was begonnen. Totdat kapitein Liebau het hoorde over de radio. De kruiser "Sumatra" lag voor Vlissingen toen wij naderden en schoot op de vliegtuigen. Dichterbij komend kregen wij bevel om de zuidkant van de rivier te houden. Drost vertelde: "Ik stond op het voorschip toen een vliegtuig een bom dropte op 30 meter afstand. Mijn eerste reactie was om naar hem te schreeuwen: "Kijk een beetje uit; je hebt ons bijna geraakt". Meerdere bommen deden het schip schudden en trillen. Ofschoon er geen directe treffer was, lag alles aan scherven en zaten er 28 gaten in het schip. Al het glas op het promenadedek was aan diggelen en het serviesgoed in de keuken sneuvelde. Nog dezelfde dag voeren wij verder langs de Belgische en Franse kust naar Duinkerken, en vandaar naar Portsmouth in Engeland. Na 8 dagen oponthoud voor reparaties voer het schip naar New York".

Daar werd de "Delftdijk" vercharterd aan het Britse Ministry of War Transport voor een reis naar Londen. Daar aangekomen leek haar inzetbaarheid van korte duur, want de Duitse bommenwerpers hadden het op het schip voorzien. Zij kreeg opdracht voor een reis van Schotland naar Australië. Liggend in Peterhead werd zij op 2 september aangevallen door een eenzame Duitse bommenwerper. Bij een eerste poging werden geen treffers geplaatst, maar het vliegtuig keerde terug voor een tweede poging en dropte nu een bom precies in de schoorsteen. Het projectiel viel niet recht naar beneden, maar vloog er dwars doorheen tegen één van de laadbomen, brak in twee, met één deel dat op het dek viel, terwijl het andere deel twee dekken doorboorde en het schip in brand zette. In het andere geval zou het schip direct vernietigd geweest. Er was maar 1 slachtoffer. Een Finse matroos stond aan dek en was op slag dood".

Over gevaarlijk werk gesproken; naar een ooggetuigenverslag van kapitein Liebau

........"Kort na het gebeuren in Peterhead werden wij de haven van Leith binnengesleept door de Britse rescue tug HMS Saucy. Ik was onder de indruk van de professionaliteit en vriendelijkheid van kapitein en bemanning van de "Saucy". Wij gingen voor anker en kort nadat de "Saucy" losgooide liep de sleepboot  op een Duitse magnetische mijn en vloog de lucht in. 28 van de 30 bemanningsleden kwamen hierbij om het leven. Meer dan enige andere oorlogservaring is dit voorval mij bijgebleven.
De reparaties aan ons schip werden uitgevoerd in New Castle-on-Tyne. Liggend in het droogdok, hadden wij onze volgende near escape.Tijdens een luchtaanval op een nabijgelegen havenbekken kregen wij nog schade aan de bovenbouw. Het duurde een vol jaar aleer het schip voor de dienst gereed was. Dat was september 1941".

Na deze periode voer de "Delftdijk" op trajecten naar West-Afrika, Australië, India en tussen Engeland en de U.S. met oorlogsmaterieel. In het laatste stadium van de oorlog werd zij, evenals de "Edam"en "Leerdam", ingezet voor het officiële personenvervoer, omdat hun passagiersaccommodatie zo goed als intact was gebleven.

Onderscheidingen

Voor hun plichtsvervulling en bijzondere inzet aan boord van de "Delftdijk" werd het Kruis van Verdienste uitgereikt aan kapitein Liebau (met de gespen), 1e stuurman Drost, 2e stuurman J.A. Broekhuizen, Hoofdmachinist J.J. Demand, 2e machinist J. Bonne, bootsman D. Schreuder en de matrozen C. Zwart, W. de Groot, P. Hoogeveen, P. van der Ster en N.D. Verkerke. Het Bronzen Kruis werd toegekend aan 3e stuurman C. de Jager en 4e stuurman A. Lok.

 

Joomla templates by a4joomla