Artikelindex

Dongedyk

Bouwwerf:           NV Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf, Schiedam (318)

Tonnage:            10.220 brt

L x B x H:            155,20 x 19,74 x 12,19 m

Voortstuwing:     2 B & W dieselmotoren (8 cil.) 2 schroeven; 6500 rpk

Snelheid:            15,5 knopen

Passagiers:          50

Bemanning:         54

Het schip komt als "Delftdyk" in de vaart voor de HAL. De eerste reis van de "Delftdyk" vond plaats op 25 oktober 1929 van Rotterdam naar San Francisco.

1929  Op 6 juli te water gelaten, werd het ms "Delftdyk" in oktober opgeleverd aan de HAL. Het schip werd speciaal gebouwd voor de dienst op de Westkust van de Verenigde Staten en Canada. De eerste reis ging naar San Francisco.

1940 De "Delftdyk" vertrok op 10 mei in de middag van Antwerpen. Aan boord bevond zich ook een partij goud voor New York. Bij Vlissingen ging het schip voor anker en werd door Duitse vliegtuigen aangevallen, maar niet getroffen. In de avond vertrok men naar Duinkerken, waar 's nachts geankerd werd. (bron: K.W.L. Bezemer; Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij in WO 2)

1940 Vanaf juni kwam het schip in charter van het Ministry of War Transport in Londen. In dat jaar is de "Delftdyk" beschadigd door een Duitse luchtaanval en tijdens de herstelwerkzaamheden op de werf werd ze nogmaals beschadigd door een luchtaanval. In september 1941 kwam ze echter weer in de vaart.


1950 Op weg van Rotterdam naar Hamburg loopt het schip bij Norderney op 24 januari op een mijn en raakt zwaar beschadigd. Door de sleepboten "Atlas "en "Danzig" wordt het naar Bremerhaven gesleept. Later, op 10 februari keert het schip, gesleept door de sleepboot "Zwarte Zee" terug in Rotterdam. Het schip wordt dan hersteld en verbouwd bij  de N.V. Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord. Het voorschip wordt vernieuwd en er worden nieuwe motoren geplaatst 2 7 cil. dieselmotoren M.A.N. met 8400 rpk.

1952 Het schip komt weer in de vaart, echter onder een andere naam: "Dongedyk". Onder deze naam heeft het schip tot aan haar sloop in 1966 gevaren voor de HAL.

1952 Brand op de "Dongedyk" te Vancouver

Op het Nederlandse vracht-passagiersschip "Dongedyk" van de Holland-Amerika Lijn is brand uitgebroken toen het gemeerd lag aan de Ballantyne-Pier te Vancouver, waar het schip zondagavond was aangekomen. Brandweerlieden en leden van de bemanning bestreden het vuur, dat na een uur beperkt was tot de machinekamer en ruim 3, waarin zich 37 Britse auto's bevonden. Zes sleepboten lagen klaar om het schip buiten de haven te brengen als de brand niet te bedwingen zou blijken. Door het bluswater ging de "Dongedyk" zware slagzij naar bakboord maken. Men liet toen de lege olietanks aan stuurboord vollopen om de slagzij op te heffen. Er werden duizenden liters water in de brandende machinekamer gespoten. De brand was vermoedelijk ontstaan doordat een vonk in vat olie terecht kwam. Na 2 uur was men het vuur meester en kon een begin worden gemaakt om het schip, dat 14 graden slagzij maakt, weer recht te krijgen. Bij het blussingswerk, waarbij gebruik werd gemaakt van schuim, geraakten 12 brandweerlieden door de rook buiten kennis of liepen lichte verwondingen op. Geen van hen behoefde echter naar het ziekenhuis te worden overgebracht. (bron: Leidsch Dagblad, 29 april 1952)

1956 Op 24 april in dichte mist voor anker liggend op de Westerschelde, aangevaren door de Zweedse kustvaarder "Kare"(1955 - 499brt). De "Kare" voer tegen de ankerketting van de "Dongedyk" op, die in de mist voor anker ligt in de buurt van Hoedekenskerke. De "Kare"zinkt en de kapitein komt daarbij om het leven. De Tijd 24-04   (Zie ook: Heykoop, C. "De Westerschelde bij Storm en mist" pag. 104 en 187)


1966 Nadat het voor de sloop verkocht is aan Toshin Trading Company Ltd te Kobe, maakt het schip, herdoopt in "Tung Long", voor Chung Lien Navigation Company SA nog een reis naar Monrovia om daarna op 12 september gesloopt te worden te Kaohsiung.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981
Seabrook, W.C. “In the War at Sea”; uitg. HAL, second edition 1950

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Konvooireizen (Klik op SHIP SEARCH in linker kolom)