Bouwwerf:           NV Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf, Schiedam (318)

Tonnage:            10.220 brt

L x B x H:           155,20 x 19,74 x 12,19 m

Voortstuwing:     2 B & W dieselmotoren (8 cil.) 2 schroeven; 6500 rpk

Snelheid:            15,5 knopen

Passagiers:          50

Bemanning:        54 

1929  Op 6 juli te water gelaten, werd het ms "Delftdijk" in oktober opgeleverd aan de HAL. Het schip werd speciaal gebouwd voor de dienst op de Westkust van de Verenigde Staten en Canada. De eerste reis ging naar San Francisco.

1940 Het schip wordt in charter gegeven aan het Britse Ministry of War Transport.

1950 Op weg van Rotterdam naar Hamburg loopt het schip bij Norderney op 24 januari op een mijn en raakt zwaar beschadigd. Door de sleepboten "Atlas"en "Danzig" wordt het naar Bremerhaven gesleept. Later, op 10 februari keert het schip, gesleept door de sleepboot "Zwarte Zee" terug in Rotterdam. Het schip wordt dan hersteld en verbouwd bij  de N.V. Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord. Het voorschip wordt vernieuwd en er worden nieuwe motoren geplaatst 2 7 cil. dieselmotoren M.A.N. met 8400 rpk.

1952 Na de proefvaart in januari komt het schip in de vaart als "Dongedijk".

1952      Brand op de 'DONGEDYK' te Vancouver.
Op het Nederlandse vracht-passagiersschip 'DONGEDYK' van de Holland-Amerika Lijn is brand uitgebroken toen het gemeerd lag aan de Ballantyne-Pier te Vancouver, waar het schip zondagavond was aangekomen. Brandweerlieden en leden van de bemanning bestreden het vuur, dat na een uur beperkt was tot de machinekamer en ruim 3, waarin zich 37 Britse auto's bevonden. Zes sleepboten lagen klaar om het schip buiten de haven te brengen als de brand niet te bedwingen zou blijken. Door het bluswater ging de 'DONGEDYK' zware slagzij naar bakboord maken. Men liet toen de lege olietanks aan stuurboord vollopen om de slagzij op te heffen. Er werden duizenden liters water in de brandende machinekamer gespoten. De brand was vermoedelijk ontstaan doordat een vonk in wat olie terecht kwam. Na 2 uur was men het vuur meester en kon een begin worden gemaakt, het schip, dat 14 graden slagzij maakt, weer recht te krijgen. Bij het blussingswerk, waarbij gebruik werd gemaakt van schuim, geraakten 12 brandweerlieden door de rook buiten kennis of liepen lichte verwondingen op. Geen van hen behoefde echter naar het ziekenhuis te worden overgebracht. (bron: Leidsch Dagblad, 29 april 1952)

1956 Op 24 april in dichte mist voor anker liggend op de Westerschelde, aangevaren door de Zweedse kustvaarder "Kare". De Tijd 24-04   (Zie ook: Heykoop, C. "De Westerschelde bij Storm en mist" pag. 104 en 187)


1966 Nadat het voor de sloop verkocht is aan Toshin Trading Company Ltd te Kobe, maakt het schip, herdoopt in "Tung Long", voor Chung Lien Navigation Company SA nog een reis naar Monrovia om daarna op 12 september gesloopt te worden te Kaohsiung.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981
Seabrook, W.C. “In the War at Sea”; uitg. HAL, second edition 1950

Websites:
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal
Konvooireizen (Klik op SHIP SEARCH in linker kolom)
ssMaritime

Joomla templates by a4joomla