Bouwwerf:            P.Smit Jr.

Tonnage:              10.726 tonnen.

Voortstuwing:        B & W tweetakt dieselmotoren 12.500 apk; 2 schroeven

L.o.all:                  172,87 x 19,51 x 12,19 m.

Snelheid:               18 knopen.

Passagiers:            125.

Bemanning:           123 koppen.

 

De "Noordam" is een stalen schip met drie dekken, gebouwd als vracht-/passagiersschip met vier ruimen en een maximum laadcapaciteit van 10.312 ton. De kiel werd gelegd op 3 juli 1937 en ze werd te water gelaten in april 1938. Tijdens de bouw waren, evenals bij de "Nieuw Amsterdam" en andere Nederlandse passagiersschepen, geschutfundaties aangebracht, waarop kanons tegen zee- en luchtdoelen konden worden geplaatst. De technische proefvaart werd gehouden op 23 en 24 augustus en het schip werd op 15 september tijdens de officiële proefvaart overgedragen.

1938 Haar eerste reis begon op 28 september en voerde van Rotterdam naar New York en zij bleef tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog op deze route varen.
1939 In september ging ze varen op de route New York – Kaapstad – Java (met het eerste vertrek op 14 maart 1940) in verband met de dreigende oorlogssituatie.
1940 In mei werd de romp grijs geverfd, maar de letters bleven, en ze bleef op dezelfde route varen.

!941 Ten tijde van de val van Ned. Indië was Johan van Dulken kapitein aan boord, die slechts acht maanden eerder op de brug had gestaan van de "Pennland" toen deze door bommenwerpers tot zinken werd gebracht bij Kreta.

1942 In april werd ze in beslag genomen door de Nederlandse regering en in charter gegeven aan het British Ministry of War Transport, die haar overdroegen aan de US War Shipping Administration. In augustus werd ze op de werf van Bethlehem Steel in San Francisco omgebouwd tot troepenschip met een capaciteit voor 2.336 militairen. Samen met onder andere de HAL schepen "Sommelsdijk"en "Sloterdijk" werd het schip ingezet op het strijdtoneel in de Stille Oceaan. In deze periodes stond het schip onder bevel van de kapiteins Pieter Lagaay Sr, Anton Dekema en Arie Kooy.

1945 Na de oorlog werd het schip door de Nederlandse regering gebruikt om Nederlandse mariniers naar Malakka in Nederlands-Indië te vervoeren en terug te keren met Nederlandse burgers uit Sumatra.
Inscheping Mariniers
Geloofsbelijdenis aan boord
Troepentransport Indië

1946 Op 19 februari werd ze ontslagen uit oorlogsdienst en kwam op 12 april in Nederland terug. Het schip ging naar de bouwwerf om voor dienst in vredestijd te worden omgebouwd (10.726 Brt., 10.150 Dwt., 148 eersteklas passagiers). Haar eerste naoorlogse reis begon op 12 julii in de dienst Rotterdam – New York.

1963 Ze werd op 10 mei verkocht aan Cielomar Soc. An. uit Panama om omgedoopt te worden tot" Wallisien", maar ging in plaats daarvan in charter varen voor het Franse Messagières Maritimes uit Marseille en werd omgedoopt in "Oceanien". Ze kwam in dienst met capaciteit voor 148 eersteklas passagiers en 96 in Touristklasse. Haar eerste reis van Marseille naar Sydney was op 2 augustus 1963. 1964 Haar tonnage wordt teruggebracht tot 9.763 Brt.
1967 Als schroot verkocht aan Brodopas uit Split, Joegoslavië waar de sloop op 14 februari begon.


Zusterschepen: Westerdam (1), Zuiderdam, Zaandam (2)

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981
Seabrook, W.C. “In the War at Sea”; uitg. HAL, second edition 1950

Websites:
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal
Konvooireizen (Klik op SHIP SEARCH in linker kolom)
Wikipedia

Joomla templates by a4joomla