Blommersdijk 1











Bouwwerf:              Wm. Doxford & Sons LTD. (387)

Tonnage:               4850 brt

L x B x H:               125,58 x 15,65 x 10,40 m

Voortstuwing:         Triple expansie 3 cil. stoommachine; 1900 ipk

Snelheid:               10 knopen

Bemanning:           46

 

Als Turret Class vrachtschip gebouwd uit staal, met twee dekken. Op 15 februari 1903 te water gelaten en door de werf op 30 mei van dat zelfde jaar overgedragen aan de Algemeene Scheepvaart Maatschappij te Rotterdam (W.M. Müller & Co.) als "Blötberg". In gebruik voor transporten van de eigen mijnen van het bedrijf in Zuid-Amerika naar Europa.

1916 Op 27 januari door de HAL gekocht en omgedoopt in "Blommersdyk". Ze werd gebruikt om graan te vervoeren vanuit Noord-Amerikaanse havens en incidenteel kolen of erts.

1916 Op reis met een lading van 6.000 ton tarwe, bestemd voor de Nederlandse regering, en 400 ton stukgoederen (waaronder auto-onderdelen), bestemd voor de Nederlandsche Overzee Trust Maatschappij, van New York naar Rotterdam, werd de ‘BLOMMERSDIJK’ op 8 october 1916 om ongeveer 17.00 uur ten oosten van het lichtschip ‘NANTUCKET’, in positie 40°40’NB. en 69°36’30”WL. aangehouden door de Duitse onderzeeboot ‘U.53’. Ondanks protesten moet de ‘BLOMMERSDIJK’ door de opvarenden worden verlaten, omdat de onderzeebootcommandant in het feit dat men voor onderzoek Kirkwall moest aanlopen, ten onrechte reden zag het schip tot zinken te brengen. De ‘BLOMMERSDIJK’ werd, eerst met explosieven, later met geschutvuur en een torpedo, tussen 19.35 uur en 20.30 uur tot zinken gebracht en om 20.40 uur op 8 october 1916 ging de ‘BLOMMERSDIJK’ ten onder.
De bemanning van de Duitse onderzeeboot had haast gekregen, omdat Amerikaanse torpedojagers in de vallende duisternis in de buurt waren gekomen. De 40 opvarenden van de ‘BLOMMERSDIJK’ kwamen allen veilig aan boord van de torpedojager U.S.S. ‘BENHAM’. Schip en lading werden door de Duitse regering geheel vergoed (fl. 3.000.000).
De bemanning werd later door de Amerikaanse torpedoboot USS "Benham" opgepikt.

Zusterschip: "Beukelsdyk" (ex-"Grãngesberg")


(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank

Maritiem Digitaal

Uboat.net

Wrecksite.eu

Joomla templates by a4joomla