Veendijk











Bouwwerf:                       Sunderland Shipbuilding Co ltd (279)

Tonnage:                        6874 brt

L x B x H:                       43,25 x 16,69 x 11,43 m

Voortstuwing:                  Triple expansie 3 cil. stoommachine 3.150 ipk

Snelheid:                        12 knopen

Bemanning:                    65

Als stalen vrachtschip gebouwd, met twee dekken. De bouworder werd op 2 november 1912 geplaatst door J. & C. Harrison Limited, Londen, met de geplande naam "Harlingen".

1914 Het bouwcontract werd op 16 januari via de tussenpersoon Wm. Ruys & Co uit Rotterdam overgenomen door de HAL.
1914 De "Veendyk" werd op 12 februari te water gelaten en op 6 april opgeleverd.


1917 Ze maakte haar eerste reis op 15 april van Rotterdam naar havens aan de Noord-Amerikaanse oostkust.

1917 In augustus legde de Amerikaanse regering beslag op het schip, terwijl het was aangemeerd in New York. Ze werd grijs geverfd en op 18 februari 1918 in beheer gegeven aan de Emergency Maritime Corporation.

1919 Op 21 augustus werd de "Veendyk" aan de HAL teruggegeven en op 3 september hervatte zij haar vooroorlogse route. Ze voer enkele keren in charter voor de VNS.

1933 Op 19 januari werd ze voor fl. 39.000,- voor de sloop verkocht aan Frans Rijsdijk’s Industriële Ondernemingen in Hendrik Ido Ambacht. 

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Joomla templates by a4joomla