Gorredijk 1Werf: Furness Withy & Co ltd.

Tonnage: 6466 brt

L x B x H: 126,41x15,77x12,23 m

Voortstuwing: Triple expansie 3 cil. stoommachine 2.900 ipk

Snelheid: 11,5 knopen

Bemanning: 53 

Gebouwd als stalen vrachtschip met twee dekken. Op het bovenste tussendek konden 350 stuks vee vervoerd worden. In juli 1902 begon de bouw voor de British Maritime Trust in Londen (Furness Withy) en de tewaterlating was datzelfde jaar. Tijdens de afbouw werd ze overgebracht naar de Gulf Line Ltd., een andere dochterbedrijf van Furness. Ze werd opgeleverd als de Como en direct verkocht aan Rob M. Sloman & Company in Hamburg. Ze keerde terug naar Furness in november 1904 en voer weer voor de Gulf Line. In 1906 werd ze overgebracht naar de Neptune Line.

1909 Een deel van de Neptune Line werd door de HAL van Furness overgenomen en het schip werd omgedoopt in "Gorredijk" (1). Op 30 maart 1909 werd ze aan de nieuwe eigenaar overgedragen. Het schip begon aan haar eerste reis op 8 april en voer van Rotterdam naar havens aan de Noord-Amerikaanse oostkust.

1917 Op 17 september werd het schip, terwijl ze in New York lag, in beslag genomen door de Amerikaanse regering toen ook Amerika aan de Eerste Wereldoorlog deelnam. Ze werd grijs geverfd en kwam op 21 maart 1918 in dienst als troepentransportschip.

1919 Op 27 juli keerde het schip terug naar de HAL en in de dienst op Cuba en havens aan de oostkust van Mexico.

1923 Op 3 oktober werd het schip verkocht aan de Ben Line of Steamers Limited uit Leith, Schotland. en herdoopt in "Benmacdhui" (een berg in Schotland).

1931 In juni werd ze in Japan gesloopt.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Joomla templates by a4joomla