BeukelsdijkBouwwerf:             Wm.Doxford & Sons Ltd. (305)

Tonnage:              6801 brt

L x B x H:             138,83 x 18,87 x 10,74 m

Voortstuwing:       Triple expansie stoommachine; 2300 ipk

Snelheid:             10 knopen

Bemanning:         49.


Als Turret Class vrachtschip gebouwd uit staal, met één dek. Op 14 maart 1903 te water gelaten als de "Grängesberg" en op 25 april van dat jaar overgedragen. Eigenaar was de Algemeene Scheepvaart Maatschappij (W.M. Müller & Co.) uit Rotterdam die haar gebruikte voor transporten vanuit de eigen mijnen van het bedrijf in Zuid-Amerika.


1912 Het turretdeck-schip "GRÄNGESBERG" had tijdens mist op 7 februari in de Noordzee een aanvaring met de trawler BARENDSZ (IJM - 4).

1916 Vanwege de groeiende behoefte aan capaciteit voor graantransporten werd het schip op 27 januari door de HAL gekocht en omgedoopt in "Beukelsdijk". Ze werd gebruikt voor graantransporten en incidenteel erts vanuit Noord-Amerikaanse havens.

1917 Het schip was in de baai van Halifax tijdens zware storm van haar ankers geslagen en gestrand, later weer vlot gebracht. 

1918 Terwijl het schip op 16 maart in Puerto Rico lag, legde de Amerikaanse regering er beslag op. Ze werd grijs geverfd en ingezet bij de Emergency Maritime Corporation.

1919 Op 20 mei kwam een einde aan haar inzet en keerde ze terug naar de HAL.

1923 Het schip was in ballast onderweg van Rotterdam naar Narvik, door de fjorden langs de Noorse kust. Af en toe waren er sneeuwbuien en slecht zicht. Om 03.18 uur in de ochtend van 29 januari passeerde men Støtt en 10 minuten later de noordwestpunt van Kuna. Men voer volle kracht, 10 mijl/u. Om 03.35 uur werd het zicht zeer slecht en de loods durfde niet goed verder te varen. Kort daarna stootte het schip hevig aan stuurboord op de klippen. Een ongeval in de machinekamer maakte het schip, dat om 04.15 vlot kwam, onmaneuvreerbaar. In de ruimen 2,4,5 en 6 werd snel watergemaakt en de stookplaats stond onder water, tevens viel er niet te ankeren. Ze dreef op en over de rotsen en zat ten slotte vol water en kreeg om 06.00 uur slagzij over bakboord. Alle opvarenden verlieten het schip en kwamen veilig aan land. Het schip was niet meer te bergen en is na enige maanden ter plaatse geheel wrak geslagen.

Zusterschip: "Blommerdyk" (1)(ex- "Blötberg")

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal
Wrecksite.eu


Joomla templates by a4joomla