Noorderdijk 2bouwer:        Wm Gray & Co Ltd; West Hartlepool (820)

Tonnage:      7167 brt

L x B x H:      133,42 x 16,54 x 11,81 m.

Voortstuwing: triple expansie 3 cil. 3800 ipk

Snelheid:       12,5 knopen.

Bemanning:    55


Gebouwd als stalen vrachtschip met drie dekken. Het schip was besteld door Frank C. Strick & Co. uit Londen en het bouwcontract werd tijdens de bouw door de HAL overgenomen.

Te water gelaten op 21 februari 1913 en overgedragen in mei van hetzelfde jaar. Haar eerste reis begon op 10 mei 1913 in Rotterdam en ging naar Savannah op de Burg Lijn dienst.


1917 Op reis van Rotterdam naar Philadelphia via Falmouth voor onderzoek, werd de "Noorderdyk"op 22 februari, varend in konvooi met zes andere Nederlandse schepen, kort na het verlaten van Falmouth, op 30 mijl ten westen van Bishop Rock, in positie 49º52'NB en 07º00'WL aangehouden door de Duitse onderzeeboot U 21 en ondanks het vrijgeleide van de Duitse regering voor het konvooi moest de "Noorderdyk" worden verlaten. De Duitsers hingen vervolgens bommen aan de zijden van het schip, die na het verlaten van het schip, in de avond van de 22e februari 1917 tot ontploffing werden gebracht.

Nederlands konvooi 22 februari
In totaal zeven Nederlandse schepen werden op die dag tot zinken gebracht door dezelfde onderzeeboot, inclusief de "Noorderdyk", die op de thuisreis was. De "Zaandyk" (4.189 brt), op de uitreis werd getorpedeerd en later tot zinken gebracht met explosieven. De "Zaandyk" bleef eerst nog uren drijven en pas om 5.00 uur van de morgen van 23 februari 1917 zag men de lichten van het schip in de golven verdwijnen. Alle 39 opvarenden werden gered door de Britse patrouille-trawler HMS "White Friars".

De "Jacatra" (5.373 brt) werd in beslag genomen en getorpedeerd. De "Eemland" (3.770 brt) liet men zinken. De "Bandoeng" (5.851 brt) werd getorpedeerd. De "Noorderdyk" (7.166 brt), nam de bemanning van de "Zaandyk" en van het Noorse ss "Normanna" (2.900 brt) over, maar werd later dus alsnog met explosieven tot zinken gebracht, terwijl men de "Gaasterland (3.917 brt) onklaar maakte en liet zinken. De "Menado"(5.874brt) werd ook onklaar gemaakt, maar weigerde te zinken en ontsprong de dans!
Alle reddingsboten kwamen later veilig bij de Scilly eilanden aan.
Er waren geen slachtoffers, maar het torpederen en doen zinken van de schepen was een schending van de neutraliteit van Nederland in de Eerste Wereldoorlog.

Zusterschip: Eemdyk (1)

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Maritiem Historische Databank
Maritiem Digitaal
Kranten


Joomla templates by a4joomla