Statendam 2Bouwwerf:           Harland & Wolff Ltd.

Tonnage:             32.234 brt

L x B x H:             232,86 x 26,21 x 17,68 m.

Voortstuwing:      2 x triple expansie 4 cil.
                          1 LD turbine ; 3 schroeven; 24000 ipk

Snelheid:            17 knopen.

Passagiers: 1e: 828 2e: 564 3e: 664 en tussendek: 1000

Bemanning: 706. 

Gebouwd uit staal met vier dekken en zes laadruimen. Het schip werd besteld in december 1911, de kiellegging vond plaats op 11 juli 1912 en de tewaterlating op 6 juli 1914 als de "Statendam"(2).

Toen Engeland in augustus 1914 betrokken raakte bij de Eerste Wereldoorlog, werd het werk stilgelegd tot 1916. Toen werd de opgelegde romp door de Britse regering op 7 juli in beslag genomen met de bedoeling het schip af te bouwen als troepentransportschip voor 4.300 man. Bij de voltooiing was ‘t het op vijf na grootste schip ter wereld. Het schip kwam in dienst op 7 april 1917 als "Justicia", de naam die in lijn lag met het Cunard systeem voor scheepsnamen (allen eindigend op ia) die haar in beheer zouden hebben. De White Star Line echter had een complete bemanning beschikbaar (afkomstig van de getorpedeerde "Brittannic") en daarom kregen zij het beheer. De naam veranderde niet; was dat zo geweest dan zou de nieuwe naam op ic zijn geëindigd.

Op vrijdag 19 juli 1918, terwijl ze onderweg was van Liverpool naar New York, werd het schip 200 mijl ten noorden van Skerrymore aangevallen door de Duitse onderzeeër "UB 64" (kapitein Von Schraeder). De eerste torpedo trof haar om 13.50 uur, gevolgd door vier meer waarvan drie rond 16.00 uur. Eén van deze miste, kanonvuur kon twee andere doen afwenden. De vierde, afgevuurd om 19.18 uur, trof doel, veroorzaakte meer schade en schakelde de voortstuwing uit. Rond 20.00 uur werd het schip op sleep genomen door de HMS "Sonia", richting Lough Swilly. De onderzeeboot werd toen door andere marineschepen gelokaliseerd, waarschijnlijk was ze beschadigd, en werd verjaagd.

Op 20 juli om 09.10 uur werd het schip weer geraakt. Dit keer door twee torpedo’s afgevuurd door de "UB 124". Deze raakten het schip in de ruimen 3 en 5 aan bakboord zijde. Het schip zonk drie uur later op de positie 55.38 N, 007.40 W. Eén officier, een derde wtk en vijftien brandweerlieden werden gedood tijdens de aanvallen.

De "UB 124" werd later door kanonvuur van de torpedojagers "Marne", "Milbrook" en "Pigeon" tot zinken gebracht. De "Justicia" was het op één na grootste schip dat tijdens de Eerste Wereldoorlog verloren ging.

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)

Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998
Herk, C. van “De Schepen van de Holland Amerika Lijn”, uitg. de Boer, Bussum 1981; ISBN 90 228 1863 2

Websites:
Wikipedia
Wrecksite.eu

Joomla templates by a4joomla