Rotterdam 6


Bouwwerf:               Fincantieri C N Italiana S.p.A, Venice, Italy (5980)

Tonnage:                59.652 brtAC

L x B x H:                237,91 x 32,25 x 8,20 m

Voortstuwing:          2 Schroeven; 5 Sulzer dieselmotoren  78.400 rpk

Snelheid:                 25 knopen

Passagiers:             1316

Bemanning:             644 

Kort na de verkoop van de roemrijke "Rotterdam" (5) aan Premier Cruises werd het nieuwe vlaggenschip "Rotterdam" (6) in dienst gesteld.

Het ontwerp van dit schip is een vergrote Statendam-klasse met twee naast elkaar geplaatste schoorstenen als eerbetoon aan haar voorganger.

De nieuwe "Rotterdam", met een kostprijs van $280 miljoen, werd 5 weken te laat opgeleverd en is een groot succes in de Holland-Amerika Lijn vloot geworden.

1998 Op 10 juni deed ze voor het eerst haar thuishaven Rotterdam aan en meerde af aan de Wilhelminakade. Ter ere van het 125-jarig bestaan van de Holland Amerika Lijn vonden er diverse festiviteiten plaats. Vereniging 'De Lijn' heeft bij deze gelegenheid een tegeltableau van gekleurd Delfts-blauw aan de rederij geschonken met daarop alle 6 schepen met de naam Rotterdam. Dit tableau is permanent te bezichtigen op de "Rotterdam" zelf.

2000 Het zusterschip "Amsterdam" (3) komt in de vaart.

2003 Op 29 juli speelde de "Rotterdam" wederom een rol bij het 130-jarig jubileum van de HAL. Samen met de nieuwe "Oosterdam" lag ze afgemeerd aan de Wilhelminakade te Rotterdam.

Accidents & Incidents

(tekst: John van Kuijk, lid Archiefcommissie)


Bronnen:
Boer, G.J. de “125 jaar Holland Amerika Lijn”; uitg. De Alk, Alkmaar 1998; ISBN 90 6013 074 X
Dalkmann, H.A. en Schoonderbeek, A. “125 years of Holland America Line”; Edinburgh Pentland Press 1998


Joomla templates by a4joomla