Introductie

Vereniging "De Lijn" te Rotterdam, is een vereniging voor medewerkers en oud-medewerkers van de HAL (begonnen als de Holland-Amerika Lijn) en zij die belangstelling hebben voor deze legendarische scheepvaartmaatschappij en/of de huidige Holland America Line.

Geschiedenis van "De Lijn"

In december 1988, het jaar waarin de Holland-Amerika Lijn haar 115 jarig bestaan vierde, nam een aantal enthousiaste oud-werknemers van de HAL het initiatief en richtte in Rotterdam vereniging "De Lijn" op. In de loop der jaren steeg het aantal leden tot ruim 2000. Aanvankelijk waren de leden vooral oud-medewerkers, maar tegenwoordig is er ook een aantal belangstellenden dat geïnteresseerd is in scheepvaart in het algemeen en de rijke historie van deze unieke scheepvaartmaatschappij in het bijzonder. Hoewel de meeste leden in Nederland wonen, zijn er ook leden in België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Engeland, Spanje, Indonesië, de Filippijnen, en natuurlijk de Verenigde Staten.

Activiteiten

Elke twee maanden verschijnt het blad HALLO, met nieuws over de vereniging, de voormalige Holland-Amerika Lijn en de huidige Holland America Line. Het bevat een aantal interessante artikelen over deze maatschappij en haar toegewijde personeel. "De Lijn" organiseert voor haar leden ook excursies met een maritiem karakter. In januari is er de gezellige nieuwjaarsreceptie en in het voorjaar de algemene vergadering. In de sociëteit kunnen leden elkaar elke maand treffen en verhalen uitwisselen.

Verkorte geschiedenis van de Holland-Amerika Lijn

Op 18 april 1873 werd de NASM (Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij) opgericht, sinds 1896 beter bekend als de Holland-Amerika Lijn of, kortweg, de HAL. Binnen enkele jaren zou de HAL uitgroeien tot een van de grotere scheepvaartmaat-schappijen, die tussen 1880 en 1920 miljoenen Europese emigranten naar de 'Nieuwe Wereld' zou vervoeren. Binnen een eeuw vervoerde de HAL met 133 schepen bijna 4 miljoen passagiers en 75 miljoen ton vracht.
De Tweede Wereldoorlog betekende voor de rederij een vijfjarige periode van stilstand, hoewel 16 van haar schepen aan de zijde van de geallieerden een bijdrage leverden in de strijd tegen Duitsland en Japan. Die bijdrage bestond voornamelijk uit het vervoer van manschappen over de oceanen.
Tussen 1950 en 1960 groeide de vloot sterk en zowel de passagiers- als de vrachtdivisie bloeiden. Echter, de ontwikkeling in het vervoer van vracht en passagiers en met name de sterke groei van het intercontinentale luchtverkeer, leidde er uiteindelijk toe dat de vrachtdivisie in Zweedse handen overging en de passagiersdivisie enkele jaren later naar de Verenigde Staten verhuisde. In de Verenigde Staten werd de maatschappij omgevormd tot een rederij die zich met veel succes toelegt op de cruisevaart.

Joomla templates by a4joomla